Podeli tekstShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Tumblr0Pin on Pinterest0Email this to someone

night-sleepČesto vam se dešavalo da noć pred ispit ili dovršavanjem projekta na kojem radite, a koji biste trebali da prezentujete sutradan, ostanete budni do ranih jutarnjih časova. Sigruno ste se u takvoj situaciji zapitali da li da popijete još jednu kafu i učite/radite još par sati ili da odete i odspavate malo. Svesni ste da ste učili/radili danima, ali se ne osećate sigurnim. U ovakvim situacijama je najbolje odmoriti.

Spavanje čini otprilike trećinu našeg života. Znatan broj ljudi na ovu činjenicu ne obraća pažnju. Jednostavno ih nije briga, a trebalo bi. Ovakav nemaran odnos prema snu je rezultat pogrešnog shvatanja da je san čist gubitak vremena ili da je to način da se odmori nakon urađenog posla. Naprotiv, san je esencijalna funkcija tokom koje naš organizam balansira i reguliše vitalne procese (celokupan metabolizam). Osim toga, san je od vitalnog značaja i za neometano funkcionisanje vašeg mozga. Dok spavate u mozgu se odigravaju izvesni fiziološki/metabolički procesi koji utiču na našu memoriju, sposobnost pamćenja.

Naučnici su tokom izučavanja procesa učenja i zaboravljanja došli do podatka da se u prvih 20 minuta nakon učenja zaboravi oko 40% naučenog (fenomen poznat kao „kriva zaboravljanja“). Ovaj „gubitak“ se može preduprediti prelaskom informacija iz kratkoročne u dugoročnu memoriju. Hipokampus je deo mozga koji omogućava pomenuti proces. Pitanje je koji stimulusi doprinose kreiranju dugoročne memorije? Moglo bi se reći da su to intenzivna emotivna stanja, stres i naravno, pogađate, dobar noćni san.

San čini pet faza (faza 1,2,3,4 i REM faza). Faza 1 predstavlja lagani san (dremanje, ulazak i izlazak iz sna). Faza 2 čini polovinu vremena spavanja. Tokom ove faze zaustavljaju se pokreti očiju i usporavaju moždani talasi. Aktivnost mozga postaje sporija. Faza 3 je prva faza dubokog sna. Za vreme ove faze osobu je teško probuditi. Ako se probudite za vreme trajanja ove faze, nekoliko minuta ćete se osećati dezorijentisano. Faza 4 je druga faza dubokog sna. Kada faza 3 i 4 traju kratko, san nije zadovoljavajući, odnosno nakon spavanja se nećete osećati odmorno. REM faza je faza u kojoj se javljaju snovi. Petina sna se provodi u ovoj fazi.faze-sna

Svaka od prethodno navedenih faza ima svoj udeo u izgradnji dobre memorije. Prema pojedinim istraživanjima najbolje je otići na spavanje tri sata nakon učenja, odnosno sat vremena nakon vežbanja (ovde se misli na one koji vežbaju sviranje nekog muzičkog instrumenta). Noćni san je veoma važan ne samo zbog očuvanja dugoročne memorije, već i zbog memorisanja onoga što ste učili ili radili pre odlaska na spavanje. Oni koji pate od insomnije dobro znaju koliko im se psiha i mogućnost memorisanja menja. Što je duži period nespavanja, to nam je teže da se skoncentrišemo, logički razmišljamo, memorišemo činjenice i prizovemo svesti nekada naučeno gradivo.

 

1 comment on “Dovoljno sna kao preduslov uspeha”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *